tikus hitam dan putih

Assalamualaikum semua..
Lama Asma tak post cerita menarik.
I have a story to tell, and it goes like this:(Mungkin ada yang gi usrah dah dengar..)

Pada zaman Rasulullah saw, selepas selesai solat Subuh berjemaah di masjid, sahabat masih lagi tidak balik ke rumah masing2, mereka masih ingin duduk2 bersama Rasulullah saw. Memang bukan menjadi kebiasaan mereka untuk tidur lepas Subuh. (Tak macam kita)

Rasulullah saw menggunakan waktu ini untuk berdakwah dan mengambil tahu tentang perkembangan hidup para sahabah. Rasulullah juga kadang2 telah mentafsirkan mimpi2.

Suatu hari, sedang mereka duduk2 di masjid itu setelah solat Subuh, Rasulullah saw pun bertanya kepada para sahabah jika ada sesiapa yang mempunyai mimpi yang hendak ditafsirkan.

Maka datanglah ke depan seorang lelaki dan dia menceritakan bagaimana mimpinya pada malam sebelum itu. Mimpinya begini:

"Aku bermimpi aku sedang berlari2 dengan perasaan takut, berlari2 kerana dibelakangku ada singa yang sedang mengejarku. Sedang aku berlari ketakutan, tiba-tiba aku terjatuh ke dalam perigi buta. Tetapi aku sempat berpaut pada akar sebuah pokok yang hidup di tebing perigi buta itu. Aku pandang ke bawah dan aku terlihat seekor ular sedang menjalar di dasar perigi buta itu. Aku merasa lega kerana tak terjatuh tetapi tiba-tiba aku terlihat ke atas dan mendapati ada 2 ekor tikus, satu putih, dan satu hitam sedang gilir-gilir menggigit akar pokok yang sedang aku pegang itu. Makin lama akar itu menjadi semakin nipis. Aku takut jatuh ke dalam perigi yang ada ular tetapi aku juga tak berani keluar kerana singa menungguku. Sedang aku buntu, tiba-tiba aku terdengar bunyi lebah, aku pandang ke atas, rupa-rupanya di dahan pokok itu ada sarang lebah. Sedang aku mendongak ke atas melihat sarang itu, tiba-tiba satu titik madu jatuh dan masuk ke dalam mulutku. Manisnya madu ini tidak terhingga sehingga aku terlupa akan singa, terlupa akan ular dan terlupa akan tikus-tikus itu."

Rasulullah pun mentafsirkan mimpi sahabat itu.

Singa itu merupakan Malaikat Maut. Sedang kamu dikejar olehnya, kamu terjatuh ke dalam perigi, tetapi kamu sempat berpegang pada akar, akar itu umur kamu. Dan ular yang menunggumu di dalam perigi itu adalah seksa kubur. Selagi umurmu ada, kamu masih terselamat dari seksa kubur. Tetapi ada pula tikus hitam, iaitu malam dan tikus putih itu pula siang. Dan malam dan siang ini berganti2 dan menghabiskan umur kamu. Tetapi semua ini kamu lupa apabila merasakan madu, dan tahukah kamu apakah maksud madu itu? Madu itu adalah nikmat duniawi.

Haa, amacam? Best? Pengajaran buat kita: Jangan sampai kita khusyuk dengan madu sampai lupa singa, ular, tikus dan akar.
Wabillahi taufik wal hidayah. Goodluck untuk rakan2 yang ambil exam.
Asma nak ambil kesempatan ni nak cakap kat Aquila and Syaza that we miss you in Usrah! Well, at least I do. (^^,)v

0 comments: