Istimewakah Kita???

Assalamualaikum :)
Keistimewaan Orang Yang Menuntut Ilmu
Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah sentiasa memberi rahmat dan Malaikat-Nya serta penduduk langit dan bumi - sehinggakan semut dalam lubangnya dan ikan di laut - sentiasa berdoa untuk sesiapa yang mengajarkan perkara-perkara yang baik kepada orang ramai."

Abu Umamah r.a

moral values :
1) tutntutlah ilmu kerana Allah. kerana ilmu itulah yg paling diberkati. some said, dat somebody didn't study very hard but dat person managed to get flying colours result. dats what we called as "BERKAT"
2) manage your time. study, beribadah, having fun (in da right ways), mingle around, but jangan sekali-kali pernah lupa Allah :)
3) jangan kedekut berkongsi buah ilmu kerana berkongsi semakin menambah ingatan kita kerana curahan ilmu itu takkan putus insya allah dan kita akan dapat pahala walau hanya 1 ayat selagi ilmu itu berterusan disampaikan daripada seseorang kepada seorang yang lain :)
4) penting juga, AMALkan ilmu yang dipelajari.kire cam practice la in everyday life. application! kerana ilmu inilah yang akan menolong kita di alam barzakh nanti :)
5) menuntut ilmu ialah jihad selagi niat kita betul.so, betulkan niat!!! :)
6) jangan pernah rasa bosan menuntut ilmu kerana Allah tidak pernah bosan memberi pahala kpd org yang menuntut ilmu :)

-peringatan kpd najihah juga yg suka bosan2 study-ish3

1 comments:

Anonymous | March 2, 2010 at 9:02 PM

salam jiah!

jazakillah for the reminder!
"ya Allah give us strenth to weather all Ur ujian, dlm bentuk segala bentuk, termasuk Exam.. amin"

:)

-kB