datangkan aku suatu surah


```بسم الله الرحمن الرحيم```


Assalamualaikum.. pertama sekali, nota untuk pembaca2, text berwarna pink dan condong adalah sarcasm, jangan anggap betul, jangan terasa.

Allah berfirman:
"Buatlah sebuah surah yang semithal dengan surah Al-Quran, dan ajaklah siapa saja di antara kamu yang mampu membuatnya, selain Allah, jika kamu orang yang benar" [10:38]

Ini adalah cabaran Allah pada manusia yang sampai sekarang masih berdiri.

Rata2 orang seru agar beriman pada Allah, Rasul dan kitab. Banyak ditekankan unsur2 rohani yang ada dalam Al-Quran yang sejajar dengan sifat kita, masalah kita zaman kini, dan keperluan kita, tetapi ramai yang degil. Baik, kalau bab2 rohani ni tak menarik perhatian mereka..

Mari kita lihat Al-Quran dari sudut statistic:

  • Bulan(month) disebut 12 kali dan bulan(moon) disebut 27 kali.
[nota: untuk pengetahuan, bulan mengelilingi dunia dalam masa 27 hari]
  • Cahaya 33 kali, dan Kegelapan 33 kali juga.
  • Abomination 10 kali, Dirtiness juga 10 kali.
  • Announced 16 kali, Declared 16 kali juga.
  • Cultivate 14 kali, Sow juga 14 kali.
  • Planted 26 kali, Tree 26 kali.
  • Benefited 50 kali, Corrupted 50 kali.
  • Benefit 9 kali, Harm 9 kali.
  • Hot 3 kali, cuba teka Cold berapa banyak kali? Yep, 3 juga.
  • Hoped 8 kali, Feared juga 8 kali.
  • Angels 88 kali, Devils 88 kali.
  • Man 24 kali, Woman juga 24 kali
  • Dunia 115 kali, maka Akhirat juga...115 kali.
Macam mana seorang Arab boleh mengada-adakan sebuah buku yang begitu cantik dari segi statistic? Adakah Muhammad secara tak sengaja buat ini semua?

Not interesting enough? Tak suka statistics? Tak percaya? Coincidence kata mereka? Baik, jom tinggalkan Maths, pergi pada Sains.

[21:32] lapisan ozon. tak perlu lagi saya ulaskan.

[86:1-3] bintang bersinar tajam? according to recent discoveries, ada satu sahaja bintang di angkasa yang meng"emit" radiation seperti yang dinyatakan disini dan radiation ini boleh menembusi apa sahaja, ya, apa sahaja, including Earth, our bodies, everything. bagaimana Muhammad, si buta huruf itu tahu? hmm, mungkin dia bernasib baik?

[27:88] awan disini bergerak kerana angin. maka yang cuba dikatakan disini gunung juga mengalami hakisan angin. adakah Muhammad ahli geografi?

[78:6-7] gunung pasak bumi. gunung bukan sahaja protrude externally, but also internally towards the core, thus, creating "pegs" or pasak.

[17:12] hapuskan tanda malam? tanda malam dalam ayat ini refer pada bulan. mengikut kajian, bulan pada suatu masa dulu mempunyai banyak gunung berapi dan gunung2 berapi meletus secara continuous, lalu bulan sebenarnya suatu masa dahulu ada cahaya sendiri sampai lah satu masa di mana gunung2 berapi tersebut sudah habis letusannya, lalu jadilah bulan seperti yang kita ketahui sekarang ini..

[52:6] gelombang dari sudut Arab bukan bermaksud ombak, seperti yang disangka, tetapi ia bermaksud sesuatu yang meletus seperti gunung berapi. dasar lautan ada gunung berapi yang sampai sekarang masih aktif.
adakah Muhammad si Arab itu pernah menyelam di laut?

[81:15-16] bintang mengikut kepercayaan orang dulu2, tidak terbenam, ia sentiasa ada di langit, cuma mereka tidak nampak apabila siang kerana cahaya terlampau terang. tetapi kita tahu sekarang ini bahawa bintang juga beredar dipaksinya dan sudah tentu akan terbenam. bintang tidak duduk disuatu tempat secara statik.
jadi adakah Muhammad mempunyai penglihatan yang tajam, bolehkah Muhammad lihat bintang dan terfikir untuk reka benda ini secara random?

[57:25] besi diturunkan melalui komet. kamu semua sudah maklum.

[54:7] belalang di sini adalah lotust. lotust merupakan haiwan yang unik dimana ia akan kekal dalam tanah dan tempat2 selamat yang tersembunyi sehingga sampai suatu masa dimana ia akan keluar secara mendadak dan terus aktif. apabila ia aktif, lotust akan terbang secara berkumpulan, berjuta2 lotust akan terbang bersama. sama seperti kehidupan akhirat, kita keluar dari kubur ramai2 dan berjalan bersama ke arah tempat hisab. bagaimana Muhammad tahu fakta ini dan dengan yakinnya dia umpamakan dengan kehidupam akhirat?

[29:41] labah2 dalam ayat ini dispesifikasikan sebagai labah2 betina, bukan jantan. tahukah anda labah2 betina sahaja yang berupaya membina sarang?
adakah Muhammad dalam waktu terluangnya mengkaji labah2? maklumlah, memimpin sebuah negara kan sesuatu kerja yang mudah, banyak free time.

[96:15-16] ubun2 itu dimana? dimana lagi kalau bukan forehead. kita semua sudah belajar bukan? forehead terletaknya frontal lobe. frontal lobe merupakan tempat dimana kita buat decision, tempat kita menilai baik dan buruk, tempat yang menentukan sikap dan attitude. mengapa dikatakan disini Allah akan menarik ubun2 mereka kerana mereka berbuat dosa? mestilah kerana situ tempat kita membuat keputusan. dan kerana kita telah membuat keputusan yang salah, Allah akan hukum kita melalui tempat yang membuatkan kita membuat keputusan salah itu in the first place.

[23:14] kejadian manusia dari air mani. tak perlu bercerita lagi. semua dah tahu.

[28:38] Haman merupakan Chief of Architecture bagi Firaun pada zaman Musa seperti yang dinyatakan atas batu2 terpahat yang dijumpai di Mesir.
hmm.. Muhammad pernah jumpa Firaun ke? atau Muhammad tahu bahasa Hieroglif? oh, tahu membaca bahasa Hieroglif tapi bahasa Arab tak tahu..

[55:19-20] antara air masin dan tawar, walaupun mereka bertemu dilaut, mereka tidak akan bercampur. mengikut kajian, sebenarnya bukan sahaja ia tidak akan bercampur malah ada pula satu lapisan "membrane" yang berada antara keduanya.

[41:11] langit bermula sebagai kepulan asap iaitu gas.

[53:45-46] ini sangat menarik. suatu masa dahulu, even the scientists believe that jantina seorang janin itu diinfluence oleh both, gamete si ibu dan si ayah. tetapi dinyatakan disini yang menentukan jantina janin hanyalah gamete si ayah semata2. dan ianya terbukti benar, kerana perempuan mempunyai XX chromosome dan lelaki XY chromosome. setelah berlaku fusion, jika hasil pembahagian sel mempunyai Y chromosome itu akan menentukan ia lelaki, jika tidak, ianya perempuan. jadi kesimpulannya, Y chromosome, iaitu gamete dari si ayah sahaja yang menentukan jantina janin.

Subhanallah. Cantiknya Al-Quran.

Tahukah kamu, satu2nya buku yang menjadi rujukan agama di dunia ini yang claim ia datang dari Allah adalah Al-Quran? :)

4 comments:

aQuiLa | June 12, 2010 at 12:39 AM

i likeeee!!!!
=]

Irfan Adli | June 12, 2010 at 1:23 AM

hehe terbaik ;]

anis | June 12, 2010 at 9:30 AM

so this is the one that qila has been talking about
good one!!
(^____^)
bile tukar layout?

~ini.asma~ | June 13, 2010 at 8:23 AM

tq tq!!! asma ngarut je bnyk.. :p

oh ho, tukar layout bila mula spring, jiah yg buat..