Usul 20




Assalamualaikum..
Ini sedikit yang saya dapat from summer Camp hari tu. nanti update lagi. maaf ye cik naqlis, lambat :p hihi1st session belajar usul 20. memandangkan saya datang lambat kann, so dapat tau sikit je la, n sikit je yg dapat saya salin. and that night, fortunately, ada seorang akak summarized  apa dia usul 20 ni.hmm boleh la, faham sikit... kalau x masa mula2 dantang, muka mcm ni ha -> MSN Onion Emoticon dengan kemengantukan yang melampaui batas sebab tak faham.. Onion Emoticon Set


Ohh...lepas diterangkan, barulah saya faham sikit2 ape usul 20 ni.. Menurut akak yang saya lupa namanya (sori isk3) usul 20, ialah usul2 yang diketengahkan Imam Hassan Al-Bana yang mengkaji dan memerhati betapa teruknya realiti umat islam ketika itu, yang hanya islam pada nama, tapi tidak pada bahagian2 lain.. Islam itu syumul jadi sepatutnya dipraktikkan in each second of our life. Imam Hassan Al-Bana yang merupakan ulama di mesir pada masa itu kerapkali berjumpa dengan para ulama2 mesir yang lain untuk membincangkan masalah umat yang semakin sakit ini.. Mujurlah beliau sedar akan perkara ini awal (dalam 1920-an) before the last caliph in Turkey digulingkan si mustafa kamal attartuk yang durjana itu pada tahun 1924 (betulkan kalau silap). 


Setelah berbincang dan membuat penelitian terhadap al-quran dan hadith2 sahih, akhirnya terhasillah usul 20 ini. banyak kali akak itu mengingatkan bahawa usul 20 ini bukan lah pembaharuan dalam islam, sebaliknya, kandungan dan inti pati al-quran yang dipermudah-fahamkan dalam 20 cara yang diexcrept bagi memudahkan kita,  generasi yang kurang faham al-quran ini untuk memahami dan mempraktikkan apa yang patut dibuat as a muslim. semua usul yang diektengahkan ada didalam al-quran, cuma kadang2 kita terlepas pandang, kita padang tapi tak faham atau memang tak pandang lansung.. 


jadi, generasiku, marilah balik semula kepada Islam yang sebenar, untuk memartabatkan semula umat ini, untuk mengubat umat yang semakin sakit ini, semoga suatu hari nanti kita dapat menjadi ustaziatul alam (rujukan/tumpuan seluruh alam) seperti yang pernah dikecapi dahulu oleh tamadun2 islam sebelumnya..


Ok, usul 20 ni sangat panjang kerana ia adalah sebuah buku karangan Imam Hassan Al-Bana. jadi, untuk menerangkan segala isi dan inti pati, amatlah panjang. Lagipun, saya baru belajar sampai usul 7, tu pun tak sedalam2nyalah.. the rest, the akak said that my kakaks usrah will handle them.. so, maybe saya akan post sikit2 nanti.
Akhir kata, semoga bermanfaat ye.. =)



0 comments: