Fadhilat surah2 pilihan~

Assalamualaikum wbt..
kaifa halukum?
semoga kalian semua sihat sejahtera sehari-hari dalam mencari redha illahi..
dan semoga kasih sayang, rahmat dan perlindungan dariNya sentiasa bersama kita..ameen~

"adik,tolong teman kakak pegi kedai..nanti dapat pahala.."

kebiasaan manusia..
inginkan sesuatu yang baik sebagai balasan..tidak perlu pun diucap begitu..kerana sudah tentu adanya pahala pada setiap kebaikan yang dilakukan dengan ikhlas..
andaikan adik itu tetap ingin pergi walaupun tidak disebut ganjaran pahala tersebut..mesti adik itu lebih bersemangat apabila ade sesuatu yang menantinya walaupun bantuannya sangat ringan..
jika adik itu pada mulanya enggan,tetapi apabila disebut pahala,ataupun ape2 ganjaran lain sebagai balasan, pasti terdetik juga hatinya untuk membantu..

samalah juga dengan kelebihan surah2 di dalam Al-Quran..
pastinya kita tahu setiap huruf di dalam Al-Quran ada pahalanya apabila dibaca..
seperti sabda Rasulullah, "alif lam mim itu bukanlah satu pahala..tetapi alif itu satu pahala, lam itu satu pahala dan mim itu satu pahala"
tetapi kita akan lebih bersemangat untuk membacanya sekiranya kita tahu apa kelebihan2 surah2 pilihan tersebut..
saya tahu kalian semua pastinya sudah memiliki buku2 tentang kelebihan2 ini..
tetapi seperti saya,sudah lama dibaca, maka sudah samar2 di ingatan =.=..
maka, ianya adalah untuk diri saya dan juga kalian..iAllah ianya dapat meningkatkan semangat kita untuk lebih banyak membaca Al-Quran di bulan Ramadhan yang mulia ini dan terus istiqamah dalam bulan2 yang seterusnya..

Surah Al-Hasyr
Daripada Fadhil Ibnu Yassar Al-Muzani r.a berkata:
Nabi SAW telah bersabda:
"Sesiapa membaca ketika bangun subuh "A'uuzubillahhis-Sami'il-alimi-Minas-Syaitanir-Rajim." Kemudian membaca 3 ayat akhir surah Al-Hasyr maka Allah SWT mewakilkan 70 malaikat berselawat atasnya hingga petang. Begitu juga waktu petang dan jika dia meninggal hari itu dikira mati syahid.
(HR. At-Tarmizi)
Surah Ad-Dukhan
Daripada Abi Hurairah r.a berkata:
Nabi SAW telah bersabda:
"Sesiapa membaca surah "Haamim Ad-Dukhan" pada waktu malam, maka esoknya tujuh puluh ribu malaikat akan meminta ampun baginya."
(HR. Ibnu Katsir)
Surah As-Sajdah
Rasullah SAW bersabda:
"Alif Lam Mim As-Sajdah datang di hari kiamat dengan mempunyai dua sayap yang menaungi pembacanya, seraya berkata; Tidak ada jalan bagi orang lain atas engkau, tiada jalan bagi orang lain atas engkau."
(HR. Abu Ubaid)
Surah Al-Mulk
1)memeperoleh syafaat
Daripada Abi Hurairah ra.
Rasullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada 30 ayat memberi syafaat kepada pembacanya hingga diberi keampunan untuknya iaitu surah Al-Mulk." (Tabaarakal-Lazi)."

2) sebagai sahabat di dalam kubur Daripada anas Ibnu Malik Nabi SAW telah bersabda:

"Sesungguhnya seorang lelaki yang sebelum kamu telah meninggal dan tidak ada bersamanya sedikitpun kitab Allah kecuali "Tabaarakal Lazi". Maka apabila dimasukkan ke dalam lubang kubur, datanglah malaikat.

Maka surah itu telah menahan wajahnya dan malaikat berkata kepada surah itu.

Sesungguhnya kamu daripada kitab Allah dan saya tidak mahu menyusahkan kamu, sesungguhnya saya tidak boleh memberi kepada kamu dan kepada dia, dan kepada saya kemudharatan atau kemanfaatan. Sesungguhnya jika kamu mahu memberi manfaat kepada dia (si mati), jadi pergilah menemui allah SWT. Dan mintalah shafaat daripadanya.

Maka dia pun (surah) menemui allah SWT.

Dan berkata: "Wahai Tuhanku, si fulan ini (si mati), dia pilih saya dalam kitabmu dan dia pelajari saya dan dia membaca saya, bolehkah wahai Allah, Engkau membakarnya dan menyeksanya, walhal saya di dalam dadanya. Maka jika Engkau ingin berbuat demikian, jadi padamlah saya dari kitabmu.

Allah SWT berfirman:

"Aku nampak kamu marah." Dia menjawab (surah): "Sesungguhnya saya marah. allah SWT berfirman: "Pergilah sesungguhnya Aku memberi dia kepada kamu dan kamu menjadi shafaat ke atasnya."

Nabi SAW bersabda: "Surah itu datang kepada malaikat dan memaksanya keluar tanpa melakukan apa-apa kepada si mati.Maka surah itu datang dan meletakkan mulutnya kepada mulut si mati dan mengucapkan selamat datang kepada dada yang sentiasa menghafal dan menjaga saya. Dan selamat datang kepada dua kaki yang sentiasa berdiri dan membaca saya.Maka surah itu bersama si mati dalam kuburnya supaya dia (si mati) tidak merasa kesunyian.
Anas berkata: "Apabila Nabi SAW khabarkan hadis ini maka tidak ada seorangpun yang kecil mahupun yang besar, hamba mahupun tuan kecuali dia mempelajari surah ini dan Nabi SAW memanggil surah ini Al-Munjiah: iaitu yang menyelamatkan."
(HR. Ibnu Katsir)
3)terhindar dari seksa kubur
Daripada Ibnu Abbas ra.
berkata seorang sahabat Rasullah SAW telah mendirikan khemah di atas kubur dab beliau tidak tahu itu kubur maka di dalam kubur itu terdengar suara bacaan surah Al-Mulk sehingga khatam maa beliau menemui baginda SAW dan berkata: "Wahai Rasullah SAW, saya dirikan satu khemah atas satu kubur dan saya tidak tahu itu kubur dan saya dengar seorang manusia sedang membaca surah Al-Mulk sehingga khatam. "Nabi SAW bersabda itulah yang menahan yang menyelamatkan dia daripada seksaan kubur.
(HR. At-Tirmizi)
4)Terhindar daripada Api Neraka
Daripada Ibnu Abbas ra. berkata:
"Adakah kamu mahu saya khabarkan kepadamu satu hadis yang menggembirakan kamu, ia berkata bahkan! "Beliau (Ibnu Abbas) berkata bacalah surah Al-Mulk dan ajarkanlah kepada ahli kamu dan semua anak kamu dan kepada anak-anak kamu yang belum baligh di rumahmu dan jiranmu sesungguhnya yang menyelamatkan dari berdebat hari kiamat di depan Allah SWT memohon kepada pembacaanya supaya Allah SWT menyelamatkan dia daripada api neraka dan pembacaannya juga selamat daripada seksaan kubur.Dan Nabi SAW bersabda: " Saya suka kalau surah ini dalam hati tiap insan dari umatku."
(HR. Ibnu Katsir)
alhamdulillah..
setakat ini buat kali ini..
SELAMAT BERAMAL
dan
SELAMAT BERPUASA^_^

0 comments: